Når du vil køre det næste store firma eller opfinde det næste store produkt, er det sidste, du tænker på, hvad du skal gøre, lille. Når du har et godt mål, kan du tænke at starte med en lille, du skal altid bruge hvor du vil hen.
Et af mine foretrukne citater: “En rejse på tusind miles begynder med et skridt”. Og det er let at forstå, hvorfor det er sådan. Når du kigger på nogle af de største og mest succesrige virksomheder som Google, Apple eller Disney, begynder de alle små. Det tog kun tid og hårdt arbejde, samt meget tålmodighed – at realisere dine gode ideer.
Se på dette: Du går til den idé med en million dollars for at skabe en selvjusterende guitar. Samtidig begynder din ven at arbejde på et næsten identisk produkt. Du har besluttet at bruge måneder på at tænke på det og udvikle en plan af høj kvalitet, mens han kaster sin plan og leverer den til potentielle investorer foran dig. Hvem tror du vil finde en god hjælper i første omgang? Du er fordi din plan er bedre og mere gennemtænksom.
Nu, når det kommer tid til at skabe et produkt, har du disse vidunderlige investorer, der rådgiver dig og hjælper dig med at finde gode ingeniører til at gøre dit job. Men din ven ansætter de hurtigste og billigste ingeniører, han kan finde. Igen gælder dette for dig – denne gang på markedet. Men produktet er så dårligt designet, at ingen ønsker at købe den. Og så snart du slipper din, sælges den som skør.
De to kunne skabe en guitar, men en mere gennemtænkt, bedre lavet, bliver vellykket. At køre med små har tilladt dig hurtigt at nå dit store mål.
Uanset om det er et produkt eller en tjeneste, anvendes denne tilgang til næsten enhver virksomhed. Du vil nå dit mål ved at køre en lille og give dig selv et sted at studere. Ellers risikerer du at lave fejl, der sænker din vækst.
Næste gang du vil gøre noget godt, overvej følgende tre tips, der hjælper dig med at starte små:
- Pass den rigtige ide. At finde den rigtige ide kan tage lang tid, men en yderligere tanke i dag hjælper dig i morgen. Kig på forskellige markeder og find noget, som du kan rette eller forbedre. Til sidst løser de bedste ideer de problemer, som verden står overfor i dag. Men stop ikke der – din endelige ide skal også være noget, du nyder at arbejde med. For eksempel er jeg interesseret i triathlon og jeg har bemærket, at få virksomheder laver tøj til min aldersgruppe. Dette førte til lanceringen af Kids Tri Hard, et sportsmærke, der giver udstyr til unge atleter.
- Udvikling af frister. At vide, at din rejse på tusind miles begynder med et enkelt trin, hvorfor ikke visualisere og skitsere din vej? Fremhæv når du vil udføre hvert trin for at gemme en organiseret og eksekverbar opgave. Jeg foreslår en ugentlig skema, så du altid ved, hvad der kommer, og hvad du skal gøre for at nå dit ultimative mål. Jeg har gode mål for Kids Tri Hard, men nu tilbyder jeg kun nogle produkter. Dette var en del af planen, og min tidsplan tjener som en påmindelse om, at jeg kun er halvvejs der. Dette holder mig motiveret og indser, hvad jeg skal gøre for at vokse min produktlinje og udvide forretningen.
- Opmuntre lige opmærksomhed på alle dele af kagen. Mens nogle dele af planen måske virker mindre vigtige end andre, fortjener de stadig din opmærksomhed og indsats. Skynd dig ikke. Skynd ikke og udfør hver opgave maksimalt. Noget trivielt kan vise sig betydeligt i fremtiden.
De fleste mennesker er enige om, at forsøger at starte en virksomhed er et stort mål. Men ikke alle forstår, at når det kommer tid til at handle, tager små succeser dig hurtigere til den endelige destination. Tag dig tid til at skabe en god ide og nyd hvert trin i vejen.